Waarom reviews belangrijker zijn voor jouw onderneming dan je denkt [en hoe je ze verzamelt]

Laura van der Heiden
Laura van der Heiden
Tekstschrijver

Het is zaterdagochtend. Je scrolt door het internet op zoek naar een nieuw restaurant om te proberen, want je hebt zin om vanavond uit eten te gaan. Je komt twee opties tegen. Bij het ene restaurant zie je een reeks enthousiaste reviews over het heerlijke eten en de vriendelijke service. Het andere restaurant heeft geen enkele review en lijkt een mysterie. Welk restaurant zou jij kiezen? Wij zouden het wel weten! 

Reviews zijn pure goudklompjes voor je bedrijf. Maar hoe haal je ze binnen? Hoe bouw je een stroom van beoordelingen die niet alleen jouw onderneming een oppepper geven, maar ook vertrouwen opbouwen bij potentiële klanten? Duik samen met ons in de wereld van reviews!

When in doubt, follow the crowd: social proof 

Mensen zijn van nature sociale wezens en hebben de neiging om te vertrouwen op wat anderen denken en doen. We kijken naar wat anderen zeggen over een product, een dienst, een restaurant, een hotel, enzovoort. Als we ontdekken dat veel mensen positieve ervaringen delen, voelen we ons gesterkt in onze eigen keuze. Het vermindert het gevoel van onzekerheid dat we kunnen hebben bij het proberen van iets nieuws. Dit fascinerende fenomeen staat bekend als "sociale bewijskracht" of "social proof". Het is eigenlijk een soort mentale snelkoppeling die ons helpt beslissingen te nemen in een wereld vol keuzes. Zo zijn er trouwens nog wel meer interessante beïnvloedingsprincipes die je kunt inzetten

3-3

Reviews boosten jouw online zichtbaarheid 

Reviews dragen niet alleen bij aan het opbouwen van vertrouwen en het versterken van jouw reputatie; ze boosten ook jouw online zichtbaarheid! Zoekmachines, zoals Google, willen mensen de best mogelijke zoekervaring geven. En reviews helpen daarbij. Positieve reviews vertellen zoekmachines namelijk dat mensen tevreden zijn met wat je doet; dus als de positieve reviews zich opstapelen, laten zij jou hoger ranken in zoekresultaten. 

En negatieve reviews dan?  

Als je actief bezig bent met het verzamelen van reviews, is het onvermijdelijk dat er af en toe een minder positieve (of zelfs ronduit negatieve) beoordeling tussendoor komt. Het hoort erbij en, hoe vervelend ook, het is geen reden tot paniek. Bedenk dat negatieve reviews verschillende oorzaken kunnen hebben. Misschien voldeed het product of de dienst niet helemaal aan de verwachtingen van de klant, of was er een misverstand over de aankoop. Of... misschien heb je te maken met een extreem kritische klant die moeilijk tevreden te stellen is.

Houd ook in gedachten: een overvloed aan vijf-sterren-reviews kan argwaan opwekken. Als je openstaat voor het tonen van negatieve feedback, toon je juist je integriteit en betrouwbaarheid. Als je de optie hebt, is het natuurlijk wel een goed idee om een (persoonlijke) reactie onder zo'n review te plaatsen, waarin je begrip toont voor het gevoel van de klant en een oplossing aanbiedt. Hierdoor zien andere klanten dat je de feedback serieus neemt én dat jij actief bent in het oplossen van eventuele problemen. Dit draagt bij aan het opbouwen van vertrouwen en een sterke reputatie.

Aan de slag! Zo verzamel je reviews voor jouw bedrijf 

Jouw eigen persoonlijke netwerk inschakelen om fake-reviews te schrijven over jouw product is echt een no-go. Net als reviews kopen. Sterker nog: hartstikke strafbaar. Je moet als bedrijf kunnen aantonen dat degene die de review schrijft, daadwerkelijk een product of dienst bij jou heeft afgenomen. 

Maar hoe verzamel je die felbegeerde reviews dan wel? Gemakkelijker dan je misschien denkt. Het gaat er vooral om dat je het vraagt. Dus spreek je een tevreden klant? Vraag of die voor jou een online review wil achterlaten. Uit onderzoek van BrightLocal blijkt dat zo’n 72% van de klanten bereid is om dat te doen. Dus zet je schroom opzij en vraag jouw klanten persoonlijk (of via e-mail) om een review. Maak het dan wel zo gemakkelijk mogelijk, bijvoorbeeld door een link naar jouw reviewpagina te sturen. Wat ook goed werkt: vraag meteen na de aankoop om een review. Vraag jouw klant daarin vooral om specifieke en eerlijke feedback. 

2-1

Waar verzamel je reviews?

Verzamel reviews op verschillende plekken. Zo zorg je ervoor dat jouw potentiële klanten overal waar ze online onderzoek doen naar een aankoop, informatie over jou kunnen vinden. 

Google Mijn Bedrijf
Maak bijvoorbeeld gebruik van de mogelijkheid om een Google Mijn Bedrijf-account aan te maken. Daarop staan alle gegevens over jouw bedrijf, plaats je gemakkelijk foto's en updates, kun je jouw openingstijden gemakkelijk aanpassen, én kunnen jouw klanten gemakkelijk reviews achterlaten die bij het googelen van jouw bedrijfsnaam meteen te zien zijn.  

Externe review-websites
In Nederland worden bijvoorbeeld Trustpilot en Kiyoh veel gebruikt (dikke kans dat jij ook wel eens een review hebt achtergelaten op één van deze platforms!). Overweeg ook populaire review-websites die specifiek zijn voor jouw branche.

Social Media 
Reviews via sociale media zijn als digitale duimen omhoog voor je bedrijf. Mensen delen openlijk hun ervaringen, wat anderen helpt om een kijkje te nemen in de wereld van jouw producten en diensten. 

Op jouw website 
Optimaliseer jouw website en maak het jouw bezoekers zo gemakkelijk mogelijk om een review achter te laten. Geef bijvoorbeeld die mogelijkheid op meerdere plaatsen op jouw website!

Stimuleer reviews door beloningen 

Jouw tijd is kostbaar, maar die van jouw klanten ook. Maak het daarom voor jouw klant de moeite waard om een review te schrijven. Geef bijvoorbeeld korting op de volgende aankoop, een giftcard, of laat hen meedingen naar een grotere prijs. Natuurlijk is het daarbij wel van belang dat de beloning past bij jouw bedrijf en jouw producten/diensten (5% korting op een nieuwe vloer, voor een klant die nét een nieuwe vloer heeft laten leggen? Better think again!).

Moet ik reageren op reviews?

Ja, doen! Schrijf een bedankje voor het schrijven van een review of help de mensen die jouw bedrijf minder goed beoordelen. Op deze manier voelen bezoekers/klanten zich gehoord en serieus genomen. En ze zien meteen hoe jij eventuele klachten oplost; ook dat verhoogt het vertrouwen! 

Deel die reviews! 

Het mag dan voor de hand liggen, maar het gebeurt niet altijd zo vaak als je zou denken: krijg je een prachtige positieve review? Deel ‘m dan met trots! Of het nu via een goede e-mail of een knallende post op jouw social media is, zorg ervoor die tevreden woorden de spotlight krijgen die ze verdienen. Jouw potentiële klanten smullen van dit soort positieve vibes! 

Hoe kunnen wij je helpen?

Door je klanten om reviews te vragen, leer je hen nog beter kennen en kun je jouw waarde scherper presenteren aan potentiële klanten. Zo garandeer je de allerbeste ervaring voor iedereen. Voel je de kriebels om ook meer uit reviews te halen? Twijfel je nog of heb je specifieke vragen? Of snak je gewoon naar wat doelgerichte tips? No worries, wij staan voor je klaar! Neem gerust contact met ons op! Samen tillen we jouw business naar het volgende niveau. 

 

Lees meer over

Laura van der Heiden

Laura van der Heiden | Tekstschrijver

Zullen we eens sparren?

Bel of stuur direct een e-mail aan Laura van der Heiden!

Contact

Zullen we samen resultaten boeken?