Contentrevolutie: zo gebruik je ChatGPT om fantastische content te creëren [met ready-to-use prompts]

Laura van der Heiden
Laura van der Heiden
Tekstschrijver

Als er iets is dat in 2023 een vlucht heeft genomen, dan is het wel generative AI. Tools die, op basis van kunstmatige intelligentie, content kunnen creëren. Teksten, foto’s en zelfs complete video’s worden moeiteloos geproduceerd. En dat geeft mogelijkheden. Heel. Veel. Mogelijkheden. In dit blog gaan we dieper in op het gebruik van AI text-generating tools en hoe jij ze kunt gebruiken om content te creëeren.  

Er zijn inmiddels heel wat tools die je kunt gebruiken; we zullen ze hier niet allemaal opnoemen. Meest gebruikte tools om teksten te genereren zijn op dit moment ChatGPT en Gemini (Google). Wij zijn, op dit moment (want ja, dat kan zomaar weer veranderen - de ontwikkelingen gaan hard), het meest fan van ChatGPT. Wij vinden dat die de beste output geeft. Vooral als je de juiste prompts gebruikt en 'm voedt met goede achtergrondinformatie (daarover later in dit blog meer). ChatSpot, geïntegreerd in HubSpot, werkt trouwens ook heel fijn. Maar dat kun je alleen gebruiken als je HubSpot gebruikt. Daarom richten we ons in dit blog vooral op ChatGPT. Wel goed om te weten: een belangrijk voordeel van Google Bard is dat 'ie actueler is en gebruik kan maken van up-to-date data. We gaan in dit blog uit van het gebruik van de gratis versie van ChatGPT. 

ChatGPT als jouw virtuele schrijfmaatje

ChatGPT is meester in het creëren van teksten. Gebruik jij het wel eens, maar ben je niet enthousiast over de output die je krijgt? Dan is het een goed idee om eens kritisch te kijken naar hoe jij ermee werkt. Zie ChatGPT niet als een ervaren tekstschrijver, maar als een stagiair die voor de eerste dag bij jouw bedrijf is. Een heel getalenteerde stagiair, dat dan misschien weer wel. Maar bedenk dat ChatGPT, wanneer je net begint, niets weet over jou en jouw bedrijf. ChatGPT heeft informatie nodig om goed te kunnen werken. Je moet 'm voeden met de juiste informatie en trainen om output te geven waar jij iets mee kunt. 

Een van de belangrijkste dingen die we je willen meegeven: gebruik ChatGPT ook echt als een Chat! Wil je iets, maar weet je niet precies welke prompt (opdracht) je daarvoor moet geven? Geen zorgen. ChatGPT begrijpt veel meer dan je denkt. Het gaat niet om dé perfecte prompt. Als je denkt dat je een lijstje standaard prompt nodig hebt om tot goede resultaten te komen, doe je ChatGPT echt tekort. Zonde!

PRO tip: wist je dat je ChatGPT zelf ook kunt vragen om de juiste prompt? Bijvoorbeeld: ik vroeg het volgende aan ChatGPT. "Als ik een uitgebreid blog wil schrijven dat past in de awareness stage van de customer journey, welke opdracht moet ik je dan geven?" Hieronder zie je de reactie van ChatGPT: 

ChatGPT output

Zo train je ChatGPT voor optimale resultaten 

First things first. Vóór je fantastische resultaten kunt verwachten van ChatGPT, moet je even investeren in training. Geen zorgen, het duurt niet lang - en het is ook niet ingewikkeld. In zes stappen ben je good-to-go! 

1. Bepaal jouw doel en doelgroep
Voordat je begint met het trainen van ChatGPT, is het belangrijk om duidelijk voor ogen te hebben wat je wilt bereiken. Wil je blogs schrijven, e-mails opstellen, of social media content genereren? En voor wie schrijf je? Een helder beeld van je doel en doelgroep helpt om ChatGPT gerichter in te zetten.

2. Consistente interactie
De sleutel tot het succesvol trainen van ChatGPT ligt in consistentie. Als je steeds in dezelfde chat werkt, 'leert' het systeem beter jouw stijl en voorkeuren kennen. Door consequent dezelfde soort vragen te stellen en vergelijkbare opdrachten te geven, raakt ChatGPT vertrouwd met wat jij belangrijk vindt.

3. Gedetailleerde briefings
Behandel ChatGPT als een nieuwe werknemer die je moet inwerken. Geef gedetailleerde informatie over jouw bedrijf, producten of diensten, en de tone of voice die je gebruikt. Hoe specifieker je bent, hoe beter de AI jouw stijl en voorkeuren zal begrijpen en repliceren.

4. Train ChatGPT met jouw eigen voorbeelden 
Een effectieve manier om ChatGPT te 'trainen' is door voorbeelden van eerdere teksten die je goed vindt te delen. Dit kan ChatGPT helpen jouw gewenste schrijfstijl en benadering sneller op te pikken. Geef ChatGPT bijvoorbeeld een stuk tekst dat je eerder schreef en waar je heel tevreden over bent, en vraag 'm om die schrijfstijl en tone-of-voice aan te houden. 

5. Check!!! 
Wanneer ChatGPT content genereert, is het belangrijk om deze kritisch te bekijken en waar nodig aan te passen. Geef specifieke feedback op wat je goed vindt en wat beter kan. Zo kun je de AI steeds verder finetunen.

6. En stuur bij. 
Zoals bij elke training, is regelmaat belangrijk. Gebruik ChatGPT regelmatig voor verschillende taken en blijf sturen op de kwaliteit en relevantie van de output. Geef ChatGPT feedback, zoals je dat ook bij een medewerker zou doen. 

Belangrijke sidenote: wees voorzichtig met de informatie die je ChatGPT geeft. Jouw chats kunnen namelijk worden gebruikt om het model steeds verder te verbeteren. Een optie die je kunt uitzetten, trouwens. En hoewel OpenAI natuurlijk gehouden is aan strenge wetgeving, zeker binnen de EU, is het aan te raden om er geen vertrouwelijke informatie in te verwerken. Werk je voor de overheid of semi-overheid, dan mag je waarschijnlijk sowieso geen gebruik maken van ChatGPT omdat de servers in de VS staan. 

Jouw blogs maken met ChatGPT - met ready-to-use prompts 

 Zullen we het eens super praktisch maken? Stel; jij wilt een blog schrijven en je wilt ChatGPT als creatieve sidekick inzetten. Hoe begin je?

Denk na over jouw doel, doelgroep en bepaal het onderwerp 

Vervolgens kun je aan de slag met jouw blog. Handig om eerst even goed na te denken over het doel van jouw tekst. Natuurlijk weet je wel zo ongeveer wat je wilt gaan schrijven en waarom, maar het concreet maken geeft jouw tekst richting. Neem dus even een moment om daarover na te denken. En bedenk dan ook meteen voor wie. Wie is jouw doelgroep; op wie wil je je richten met deze tekst? Houd daarbij steeds jouw ideale klant (jouw buyer persona) én de klantreis (customer journey) in gedachten.  Je hebt jouw doelgroep natuurlijk in jouw briefing al omschreven voor ChatGPT, maar misschien wil je jouw blog nu juist richten op een bepaald deel van deze doelgroep (segmentatie).

Geen inspiratie voor een goed onderwerp,  maar wil je wel heel graag een blog schrijven - bijvoorbeeld omdat je weet hoe belangrijk dat is voor jouw SEO? Vraag ChatGPT om je te helpen bij jouw brainstorm, door de volgende prompt te geven.

Prompt: Ik wil voor mijn bedrijf een blog schrijven, dat past binnen mijn branche. Het doel van dit blog is: (doel) en mijn doelgroep is: (doelgroep omschrijving). Geef me 10 mogelijke onderwerpen. Of maak het al wat meer gericht:  Prompt: Geef me vijf originele blogonderwerpen over duurzaam ondernemen in de voedingsindustrie. 

Zit er wat moois bij? Zo niet, stuur bij en vraag om nieuwe output. 

Maak een outline voor jouw blog 

Onderwerp gekozen? Dan kun je vragen of ChatGPT de outline voor het blog maakt, door te prompten: Maak een outline voor dit blog met onderwerp: .... 

Tevreden met de ideeën voor het blog? Dan kun je ChatGPT vragen om het blog te schrijven. 

Prompt: Schrijf het blog en gebruik ongeveer ... woorden. Schrijf voor de Nederlandse markt en gebruik onze tone of voice.

Als ChatGPT vervolgens een prachtig blog heeft geproduceerd, ben je niet klaar. Nee, echt niet. Nu komt de belangrijkste stap: zorg dat het echt iets van jou wordt. Zie de output als inspiratie, een manier om jou op gang te helpen, en niet als definitieve versie. Waarom? Omdat je het persoonlijk wilt maken. En hoewel de AI-tools dat al steeds beter kunnen simuleren; het blijven bots. Ze missen jouw persoonlijke touch. En jouw marketingbrein. Ook goed om te weten: ChatGPT 'leent' gerust die hij online vindt. Dat is natuurlijk niet zo netjes en riekt naar plagiaat. Alleen dat is al een goede reden om niet klakkeloos teksten van ChatGPT over te nemen en te publiceren; jij blijft te allen tijde zelf verantwoordelijk voor de content die je publiceert. 

Nog vijf manieren waarop je ChatGPT kunt gebruiken in jouw bedrijf 

ChatGPT is een krachtige tool die op verschillende manieren kan worden gebruikt om jouw bedrijf te verbeteren. Met andere woorden: je kunt er veel meer mee dan teksten creëren. 

E-mails genereren, bijvoorbeeld. Soms kan het best lastig zijn om de juiste woorden te vinden om een belangrijke boodschap aan je klant over te brengen. Met ChatGPT kun je gewoon de essentie van de boodschap aangeven en ChatGPT zal een professionele en duidelijke e-mail voor je genereren. Dit is vooral handig als je veel e-mails moet schrijven, zoals bij het opvolgen van leads of het beantwoorden van klantvragen.

Don't forget: blijf ook hiervoor in dezelfde chat werken. Zo hoef je de belangrijkste informatie niet steeds opnieuw te geven. Tenzij je je richt op een andere doelgroep. Dan zou je kunnen overwegen om dát juist in een andere chat te doen waarin je ChatGPT opnieuw instrueert. 

Natuurlijk kan ChatGPT ook mooie social media posts voor jou schrijven (inclusief relevante hashtags!). Pak je contentkalender erbij, en ga aan de slag! 

Prompt: Schrijf een social media post die ik kan gebruiken op Facebook. Het doel van deze post is (omschrijf je doel) en de doelgroep is (omschrijf jouw doelgroep). Schrijf in onze tone of voice voor de Nederlandse markt. Zet er relevante hashtags bij. 

Integreer ChatGPT in jouw klantenservice om de klantervaring te verbeteren. Het kan snel en accuraat antwoorden geven op veelgestelde vragen en klanten helpen bij het oplossen van problemen. Dit zorgt voor een efficiënte en effectieve communicatie met je klanten, wat resulteert in tevreden en loyale klanten.

Een van de andere interessante functies van ChatGPT is het genereren van productbeschrijvingen. Stel je voor dat je een e-commerce website hebt en je wilt snel en efficiënt productbeschrijvingen maken voor al je producten. Met ChatGPT kun je eenvoudig de nodige informatie over het product verstrekken, zoals de specificaties, kenmerken en voordelen, en ChatGPT zal een aantrekkelijke en overtuigende productbeschrijving genereren. Dit bespaart je veel tijd en moeite bij het creëren van content voor al je producten.

Daarnaast kan ChatGPT ook worden gebruikt voor het maken van presentaties. Moet je een belangrijke presentatie geven, maar heb je moeite om de juiste woorden te vinden om je boodschap over te brengen? Verstrek de belangrijkste punten en informatie aan ChatGPT, en ChatGPT kan een boeiende en overtuigende presentatie voor je genereren. Dit kan je helpen om je presentaties naar een hoger niveau te tillen en indruk te maken op je publiek!

AI, privacy en ethiek 

Het is de laatste tijd steeds vaker in het nieuws. De AI ontwikkelingen gaan harder dan de privacywetgeving kan bijhouden. Want dat privacy en ethiek items zijn als we 't hebben over AI, dat staat als een paal boven water. Wees je daarvan bewust en ga voorzichtig om met gevoelige informatie. En blijf de output van ChatGPT, of een andere tool, altijd controleren. Desinformatie en bias zijn serieuze uitdagingen waar we mee te maken hebben in de wereld van AI.

Hoewel ChatGPT en andere AI-tools zeer nuttig kunnen zijn, is het belangrijk om te onthouden dat ze niet perfect zijn. Ze kunnen fouten maken en beïnvloed worden door vooroordelen. Daarom is het noodzakelijk om de output van ChatGPT altijd te controleren en kritisch te evalueren voordat je deze gebruikt of publiceert. Meer weten? Je leest het in ons must-read blog over privacy

Zo haal jij alles uit ChatGPT - go play!

De mogelijkheden van ChatGPT zijn eindeloos. Echt. We pretenderen daarom niet om volledig te zijn in dit blog; er is nog veel meer mogelijk. We hebben ervoor gekozen om jou in dit blog meer te vertellen over een paar functies waarvan we denken dat ze heel relevant zijn. 

Onze belangrijkste boodschap: ga ermee spelen. Raak niet ontmoedigd als het niet meteen zo lukt als je hoopte, maar blijf proberen. Train jezelf én ChatGPT. We beloven je dat het de moeite waard is! 

 

Lees meer over



Laura van der Heiden

Laura van der Heiden | Tekstschrijver

Zullen we eens sparren?

Bel of stuur direct een e-mail aan Laura van der Heiden!

Contact

Zullen we samen resultaten boeken?